De gebroeders van Limburg

MUSEUM HET VALKHOF

Opdracht

Museum Het Valkhof organiseerde een tentoonstelling die samenviel met het 2000-jarige bestaan van Nijmegen: ‘De gebroeders van Limburg’. De broers waren de makers van wereldberoemde miniaturen uit de 15e eeuw, waarvan enkele exemplaren bij zéér hoge uitzondering op de tentoonstelling te zien waren. Er werd hierdoor een zéér grote toeloop verwacht, met mogelijk een grote behoefte aan reproducties en memorabilia. Ik werd gevraagd een nieuwe en tijdelijke winkel in een museumzaal te creëren, als commercieel slotakkoord op een prachtige tentoonstelling met unieke werken.

Ontwerp

Het ontwerp presenteert de gebroeders Van Limburg als een sterk internationaal merk. Met bewuste ironie, want hoewel hun werk wereldberoemd is, zijn de gebroeders zélf juist in de vergetelheid geraakt. De grafiek aan de muur verwijst daarnaar, in de loop der jaren heeft de commercie zich de miniaturen gewoon toegeëigend. Nu is het de beurt aan Nijmegen om haar verloren zonen weer toe te eigenen. De grafische huisstijl van deze ‘winkelformule’ was zichtbaar in alle verpakkingen en aankleding. Het meubilair sloot perfect aan op de hoeveelheid en aard van de merchandise. Qua bezoekersaantal stond de teller uiteindelijk op 91.000, dit was evenveel als wat het museum normaal in één jaar genereerde. Opgeleverd en geopend door Koningin Beatrix in augustus 2005.

Foto’s

William Moore

© Copyright 2015 PLOT | Webdevelopment by Drexhage Media